Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  زلزله زلزله

بلوک سبک هبلکس سیپورکس

زلزله و جلوگيري از آسيب ساختمان در زلزله

زلزله
زلزله و جلوگيري از آسيب ساختمان در زلزله

زلزله يا زمين لرزه يكي از بدترين بلاياي طبيعي است كه امروزه موج زيادي در كشورها ايجاد كرده است. استفاده از مصالح مرغوب و ضد زلزله يكي از روش هاي مناسبي است كه باعث جلوگيري از تخريب ساختمان مي شود. بلوك هبلكس سيپوركس يا هر نوع بلوك سبك اتوكلاو شده aac از  بهترين مصالح ساختماني براي مقابله با زلزله به شمار مي رود كه در اين راستا آزمايش و شبيه سازي هايي انجام شده كه اين مقاومت بالا را اثبات كرده است. در اين لينك به طور كامل به موضوع زلزله و جلوگيري از آسيب ساختمان در زلزله پرداخته ايم.

اخيرا زلزله تركيه كه يكي از زمين لرزه هاي خطرناكي بود كه در اين سال ها مشابه آن رخ نداده بود، بسياري از ساختمان ها را تخريب كرد. اين زلزله به بزرگي ۷.۸ ريشتر در ساعت ۴ و ۱۷ دقيقه بامداد در روز دوشنبه ۶ فوريه سال ۲۰۲۳ در كانون اين كشور، خاورميانه را تكان داد و در قسمت هايي از غرب آسيا و شرق مديترانه به خوبي حس شده است. شمار كشته شدگان و زخمي ها در اين حادثه خيلي زياد بوده است. بزرگي اين زمين لرزه به اندازه اي بود كه در كشورهايي نظير، سوريه، عراق، عربستان، اردن، لبنان و فلسطين هم احساس شده است. يونيسف زمين لرزه اين كشور را شديدترين زلزله در ۱۰۰ سال گذشته در غرب آسيا دانست.

ساختمان اتحاديه معماران و مهندسان تركيه به دليل استفاده از مصالح مقاوم در برابر زلزله هيچ گونه آسيبي نديده است. بلوك هبلكس و سيپوركس يكي از مصالح مناسبي است كه در برابر زلزله از مقاومت بالايي برخوردار است. باتوجه مشكلات حاصل از زلزله براي ساختمان سازي حتما بايد از مصالح استاندارد استفاده شود تا با كمترين خسارت روبه رو شويم. شهر تهران به دليل قرارگيري روي گسل و احتمال بروز زلزله يا زمين لرزه حتما بايد از مصالحي با مقاومت بالا مانند بلوك سبك استفاده شود. 
براي مشاوره و خريد بلوك سبك با 02188780480 در تماس باشيد تا كارشناسان سيپوركس راهنماييتون كنند.

براي اطلاع از جديدترين اخبار ما را در كانال تلگرام (siporex.ir) و اينستاگرام (siporex.ir) دنبال كنيد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1403/1/19 ساعت: ۱۳ توسط:heblex-siporex :

زلزله تركيه

زلزله تركيه

زلزله تركيه چند ريشتر بود؟ زلزله تركيه چند ثانيه بود؟ تاريخ زلزله تركيه كي بود؟ اين زلزله به بزرگي ۷.۸ ريشتر در ساعت ۴ و ۱۷ دقيقه بامداد در روز دوشنبه ۶ فوريه سال ۲۰۲۳ در كانون اين كشور، خاورميانه را تكان داد. اين زمين لرزه در قسمت هايي از غرب آسيا و شرق مديترانه به خوبي حس شده است. شمار كشته شدگان و زخمي ها در اين حادثه خيلي زياد بوده است.

بزرگي اين زمين لرزه به اندازه اي بود كه در كشورهايي نظير، سوريه، عراق، عربستان، اردن، لبنان و فلسطين هم احساس شده است. يونيسف زمين لرزه اين كشور را شديدترين زلزله در ۱۰۰ سال گذشته در غرب آسيا دانست.

اين زلزله بزرگترين زلزله ثبت شده به وسيله نهاد زمين شناسي ايالات متحده از دوران زلزله اقيانوس اطلس جنوبي در آگوست ۲۰۲۱ بوده است. زلزله اي كه اخيرا تركيه را لرزاند كانون آن در منطقه  پازارجيك در استان قهرمان مرعش تركيه بوده است. حداقل پس از ۱۲ ساعت، زمين لرزه دوم به شدت ۷.۶ در همان ناحيه اتفاق افتاد و ميليون ها نفر را در اين ناحيه تحت الشعاع قرار داد.

همان طور كه گفته شد هزاران نفر زخمي شدند و ساختمان هاي بسياري هم در اين كشور تخريب شدند. عمليات نجات به وسيله جوامع جهاني با كوشش هاي بسيار جهت جستجو و ياري در حال انجام است. مرگ و مير حاصل از اين بلاي طبيعي در حال افزايش است و پس لرزه ها هم هنوز يك تهديد به حساب مي آيند.

عمق زلزله در تركيه چقدر بوده است؟

علت زلزله تركيه يا دليل زمين شناسي كه در ماجراي زلزله در تركيه موثر بوده است، عمق تقريبا كم مركز زمين لرزه نظير عمق ۱۸ كيلومتري در زمين لرزه ۷.۸ ريشتري نخست و ۱۰ كيلومتري در زمين لرزه ۷.۶ ريشتري بعدي بود.
مركز زمين لرزه ناحيه اي است كه در آن گسل در ژرفاي زمين آغاز به نشستن مي كند.در مجموع، اين نوع لرزه ها تقريبا پيرامون سطح مي باشند. به دو علت اين مسئله منتهي به مقدار ويراني هر چه بيشتر مي شود.

علت نخست اين است كه هر مقدار زلزله سطحي تر باشد مركز زمين لرزه به سطح زمين نزديك تر مي باشد.
اين مسئله به مفهوم لرزش بيشتر و ويرانسازتر زمين مي باشد. موقعي زلزله عمقي تر باشد زمان بيشتري جهت پخش شدن امواج هم وجود دارد.

علت دوم اين است كه شكست پوسته زمين كه زلزله هاي بزرگتر از ۵.۵ را اعمال مي كنند اكثرا سبب شكستن سطح زمين مي شوند.
اين مسئله خيلي زود سبب حركت زمين مي شود كه در طول آن قسمتي از زمين در قياس با بخش هاي پيرامون خود دست كم چند متر جابجا مي شود. معمولا سالانه حداقل ۲۰ زلزله به شدت بيشتر از ۷.۰ ريشر رخ مي دهد و اين سبب مي شود پيشامد روز دوشنبه يك زمين لرزه خيلي شديد به حساب آيد. در ۱۰ سال اخير فقط دو مورد از مرگبار ترين زلزله ها در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۲۲ به شدت زمين لرزه روز دوشنبه بودند.

آيا بعد از زلزله در تركيه پس لرزه ها ادامه دارد؟

خبرگزاري هاي زلزله در تركيه تقريبا از ۲۴۳ پس لرزه بالاتر از ۶ ريشتر در ساعات اوليه خبر دادند. پس از اين پس لرزه ها اكثر ساختمان هاي اين كشور فرو ريختند. رسانه ها هم اعلام كردند اين پس لرزه ها با شدت ۵ تا ۶ ريشتر همچنان ادامه خواهند داشت.

آيا زلزله قابل پيش بيني است ؟ علت زلزله تركيه چيست؟
بررسي علت زلزله در تركيه

زلزله تركيه به دليل ارتعاش هاي غير منتظره پوسته جامد زمين به وجود مي آيد. علت اصلي زمين لرزه بالا رفتن بيش از اندازه نيروي دروني سنگ ها مي باشد. زماني كه سنگ هاي داخل زمين آغاز به شكستن مي كنند سبب رها شدن انرژي بسياري مي شوند.

به صورتي كه امكان دارد در آغاز زمين لرزه سبب ايجاد برخي لرزه هاي ضعيف و كوچك در سنگ ها شود كه به اين حادثه پيش لرزه مي گويند. پس از اين كه نيروي داخلي بر استقامت سنگ ها غلبه نمود انرژي پنهان شده رها مي شود و زلزله اصلي اتفاق مي افتد.

پس از رخ دادن زمين لرزه احتمال پس لرزه هم به فاصله چند دقيقه هم وجود دارد كه تاثيرات آن مي تواند به حد زلزله حائز اهميت باشد. پيش از ايجاد زلزله در تركيه در آسمان نورهايي ايجاد شد كه نمايانگر زمين لرزه بود. اين نورها در رنگ هاي متنوعي چون سفيد، قرمز و آبي آشكار مي شوند.

اين نور ها نمايانگر آن است كه مي خواهد زلزله اي رخ دهد. يكي از فيزيكدان هاي نهاد ناسا در ۲۰۰۳ عنوان كرد نور هاي پيش از زمين لرزه به علت امور الكتريكي در تخته سنگ ها به وجود مي آيد. تابش نور در آسمان براي چند لحظه مشهود است ولي بعضي ها هم ادعا دارند كه مدت زمان بيشتري حدود ده دقيقه و بيشتر هم ديدن اين نور ها به طول مي انجامد.

در واقع پيشامد زلزله ها با بالا رفتن نيرو در پوسته زمين همراه است و زماني زلزله رخ مي دهد باعث مي شود كه اين فشار بر روي سطح زمين رها شود. مطابق يافته هاي آزمايشگاهي پيش اين پيشامد، اين فشار سبب شكستن اتصال حاضر در دو اتم اكسيژن شامل بار منفي مي شود. پس از آن يون آزاد شده و از حفره هاي سنگ ها رد شده و به طرف سطح زمين مي آيند و در اين قسمت متراكم مي شود.

علت ويرانگر و مرگبار بودن زلزله تركيه

زلزله در تركيه به تلفات جاني و تخريب هاي ترسناكي منتهي شد. به چه دليل اين زلزله تا اين ميزان ويرانگر بود؟ زلزله هايي كه در ساعات اوليه ۶ فوريه در تركيه پيش آمد منتهي به خرابي هاي ترسناك به حدي بود كه ده ها سال قبل در اروپا مشاهده نشده بود.

تعداد جانباختگان زمين لرزه خيلي زياد است و توقع هم بايد داشته باشيد كه در طي روز هاي آينده اين تعداد نيز بيشتر هم شود. خيلي ها هم خانه هاي خود را طي اين اتفاق از دست داده اند. علل بسياري وجود دارد كه ويرانگر و مرگبار بودن زلزله در تركيه خيلي ترسناك بوده است.
نخستين و مهم تر از همه شدت ۲ پيشامد اصلي و پس لرزه هاي همراه آن ها بوده است. اين زلزله ها به شدت ۷/۸ و ۷/۶ ريشتر هريك حدودا به اندازه بزرگترين امتحان بمب اتمي كه در سال ۱۹۶۱ به وسيله انجمن جماهير شوروي سابق در طي جنگ سرد صورت گرفت انرژي رها كردند.

دو مورد از اين پيشامد ها در عرض چند ساعت در يك ناحيه اتفاق افتاد. افزون بر دو لرزش اصلي، بايستي پس لرزه ها بعد از آن ها را هم مد نظر گرفت. معمولا شدت آن ها كمتر مي باشند ولي حدود چند روز اين پس لرزه ها ادامه دارند. كم كم ميزان و نظم آن ها كاهش مي يابد. با اين وجود پس لرزه ها هم خطر آفرين مي باشند.

چرا كه ساختمان ها به دليل پيشامد هاي قبلي خيلي ضعيف شده اند و امكان فرو ريختن آن ها وجود دارد. اين موضوع كوشش هاي نجات را در ناحيه با مسئله روبرو مي كند. مورد ديگر زمان رويداد نخستين و بزرگترين زلزله مي باشد.

همانطور كه مي دانيد زلزله در تركيه در ساعات اوليه يعني ۴ و ۱۷ دقيقه صبح رخ داد. يعني موقعي كه اكثر مردم در منزل خود در حال استراحت و خواب بودند. زمان زمين لرزه، اكثر تلفات به دليل لرزش نيست بلكه به دليل ريزش ساختمان ها مي باشد. زمان رويداد زمين لرزه خيلي بد بود و خيلي از مردم زمان خيلي اندكي جهت فرار به موقع از منزل خود داشتند.

اين مسئله چه بسا از علل اصلي شمار زياد مرگ و مير و صدمات بوده است. مورد ديگر اثربخش در ويرانگر و مرگبار بودن زلزله در تركيه اين است كه ناحيه اي كه زلزله در آن اتفاق افتاد خيلي پرجمعيت است. با ملاحظه به زمان بندي، مرگ و ميرهاي زيادي در اتفاقاتي به اين بزرگي حدودا غير قابل اجتناب مي باشد.

10 نكته مهم براي مقاوم سازي ساختمان در برابر زلزله
هشدار زلزله در تركيه
زلزله تركيه چه پيامدهايي به همراه داشت؟

هشدار زلزله در تركيه
تركيه اخيرا شاهد دو زلزله بزرگ بوده است. به بيان متخصصان اين زلزله ها كه در فاصله زماني ۸ ساعت اتفاق افتاده است يكي از وحشتناك ترين زمين لرزه هاي در تاريخ جهان مي باشد. چنانچه زلزله هاي پيش آمده در دريا را در نظر نگيريم از لحاظ شدت در ميان ۱۰ زمين لرزه عظيم تاريخ دنيا واقع شده است.

شمار شهر هاي صدمه ديده از زمين لرزه هم خيلي زياد مي باشد. ۱۰ شهر متنوع تحت الشعاع اين زمين لرزه واقع شده اند. با ملاحظه به اثربخشي و ايجاد شكستگي در دو گسل شرق- غرب و شمال- جنوب مي توان بيان كرد كه ناحيه اي معادل با مساحت آلمان تحت الشعاع واقع شده است.

به بيان ديگر چنانچه اين زمين لرزه در كشور آلمان رخ مي داد تقريبا كل كشور تحت الشعاع اين زمين لرزه واقع مي شد. هر چند از همان لحظات اوليه زمين لرزه مبادرات لازم و به صورت مبرم صورت گرفت همچنان نمي توان فوري و به حد كافي به تاثيرات مخرب زمين لرزه اي با اين وسعت جواب داد.

به صورتي كه فرستادن كليه سازمان هاي مجاز جهت مقابله با زمين لرزه در طول ۲۴ ساعت نخست به ناحيه زلزله زده هم به صورت كامل كافي نبود. تنها با ملاحظه به وسعتي كه در اين كشور در دهه هاي اخير به آن دست يافته اند، مي توان بيان كرد كه در روبرو شدن با پيامد هاي اين زمين لرزه موفق خواهد بود. با اين وجود اين كشور با مسير خيلي طولاني روبرو است.

نخستين مورد از اين جريانات، از بين بردن ويراني هاي حاصل از زمين لرزه مي باشد. ۷۲ ساعت نخست خيلي مهم بود و اين مدت زمان به اتمام رسيد. تقريبا ده هزار نفر نجات پيدا كردند. تنها مرگ و مير به ۱۰ هزار نفر رسيده و مبرهن است كه مرگ و مير بيشتر خواهد بود. بدين علت اكثر ويراني هاي حاصل از زلزله در تركيه در خصوص مرگ و مير خواهد بود.

احتمالا هم به حداكثر ميزان مرگ و مير كه اين كشور تا به حال ديده است، برسيم. اين ميزان امكان دارد بالاتر از ارقام زمين لرزه سال ۱۹۹۹ ازميت باشد. يكي از مسائل ديگر اين است كه هم اكنون حدود ۱۳ ميليون و نيم نفر در زمين لرزه صدمه ديده اند. جوابگويي به مشكلات آن ها چون وجود سرپناه و ساير احتياجات فوري اين جمعيت كاري سخت و نيازمند زمان خواهد بود.

از پيامد هاي زلزله در تركيه بُعد اجتماعي – رواني زمين لرزه مي باشد. زمين لرزه در راس فاجعه هاي طبيعي كه اثرات زيادي بر روي روحيه همه جامعه دارند، واقع شده است. مواجه شدن يك جامعه با يك بلاي طبيعي بزرگ كه اخيرا بر ويروس كرونا غلبه نموده و يا در حال كوشش براي مقابله با آن است، مي تواند پيامد هاي طولاني مدتي بر جامعه داشته باشد. بدين علت حفظ سلامت رواني جامعه و دوستي با آن ها حائز اهميت است.

همانطور كه كشور تركيه در فاجعه هاي طبيعي پيشين نمونه هايي از دوستي و همبستگي را از خود به نمايش گذاشته است، مي توان بيان كرد كه اين روحيه اين مرتبه به صورت قوي تري نشان داده خواهد شد.هر زمين لرزه بي گمان پيامد هاي اقتصادي به همراه خواهد داشت. اين زلزله در تركيه هزينه هاي اقتصادي دارد. چنانچه پيش بيني اين مسئله از قبل خيلي سخت است ولي ارزيابي اينكه هزينه هاي زمين لرزه اي به اين شدت خيلي زياد خواهد بود، سخت نيست.

مقاومت بلوك هبلكس در برابر زلزله
بلوك هبلكس، يا همان بلوك سيماني، به عنوان يك مصالح ساختماني سبك با ويژگي‌هاي عايق حرارتي و سبك بودن مشهور است. از آنجا كه اين بلوك‌ها سبك هستند، ممكن است در مواجهه با زلزله نسبت به ساختمان‌هاي سنگين‌تر مقاومت كمتري داشته باشند. اما مقاومت بلوك هبلكس به زلزله نه تنها از جنس بلوك بلكه از ارتباطات ساختاري و طراحي كلي ساختمان نيز تاثير مي‌پذيرد.

براي افزايش مقاومت بلوك هبلكس در برابر زلزله، مي‌توانيد به موارد زير توجه كنيد:

استفاده از سيستم سازه مقاوم به زلزله:طراحي و ساختمان با استفاده از سيستم‌هاي سازه مقاوم به زلزله مانند قاب‌هاي فولادي و سيستم‌هاي تقويت سازه.
استفاده از مهندسي زلزله:انجام محاسبات زلزله و اعمال تغييرات در طراحي به منظور افزايش مقاومت ساختمان در برابر نيروهاي زلزله.
استفاده از مصالح تقويت‌كننده:اضافه كردن مصالح تقويت‌كننده مانند الياف گلاس، الياف پليمري يا الياف فلزي به مخلوط بتن براي افزايش مقاومت به خمش و كشش.
استفاده از اتصالات قوي:استفاده از اتصالات مطمئن و قوي بين بلوك‌هاي هبلكس و ساير اجزاي ساختمان.
تقويت كردن نقاط ضعف:تقويت نقاط ضعف با استفاده از مصالح تقويت‌كننده يا سازه‌هاي مهندسي.
توصيه مي‌شود كه در طراحي و ساختمان به همراه مهندسان متخصص زلزله‌اي همكاري كنيد تا اطمينان حاصل شود كه ساختمان شما مطابق با استانداردها و مقررات مربوط به زلزله طراحي و اجرا شده است.

زلزله تركيه چقدر طول كشيد؟

سوالي كه ممكن است ذهن هر كسي را به خود مشغول نمايد اين است كه زلزله تركيه چند دقيقه يا چند ثانيه طول كشيد؟ اين رخداد با ۷.۸ ريشتر امواج سطحي زلزله همانند امواج اقيانوس مي باشند. همچنين مدت ها بعد از اين كه سنگي را داخل آب مي اندازيد امواج اقيانوس به بيرون پاشيده مي شوند. در خصوص زمين لرزه هم همين طور مي باشد. براساس گزارش نهاد زمين شناسي ايالات متحده، لغزش حقيقي كه سبب زلزله ۷.۸ ريشتري شد در طي ۷۵ ثانيه به طول انجاميد. براي بيشتر مردم اين كشور حس لرزيدن در مدت زمان ۱ الي ۲ دقيقه به طول انجاميد.

زلزله تركيه حاصل تنش هاي صد سال گذشته است. محققان مي توانند با الگو سازي رياضي، منشا تحولات زلزله در تركيه را حدس بزنند.چنانچه زلزله بر روي گسل آناتولي شرقي رخ دهد آن ها مي توانند با تسهيم ميزان كل حركت بر مقدار حركت صفحات در سال به برآيند جذابي برسند. در نهايت مطابق برآورد هاي رياضي، موقع شروع تنش ميان صفحات به صورت تقريبي، بين ۲۰۰ الي ۳۰۰ سال پيش است.

براي اطلاع از جديدترين اخبار حوادث ساختماني ما را در اينستاگرام (siporex.ir) دنبال كنيد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/12/19 ساعت: ۱۱ توسط:heblex-siporex :

زلزله چيست؟ مصالح ساختماني ضد زلزله كدامند؟

زلزله چيست؟

زمين‌ لرزه يا زلزله يك رخداد طبيعي است كه علت آن افزايش بيش از حد انرژي در پوسته زمين است كه منجر به لرزش و فشار در سنگ هاي زمين مي شود. در واقع وقتي فشار در لايه هاي دروني زمين زياد باشد، باعث گسستگي در سنگ هاي زمين مي شود. لرزش ساختمان ها و فرو ريختن آن و در نهايت از بين رفتن ساختمان ها و جان انسان ها و نابودي از مشكلاتي است كه با وجود زلزله اتفاق ميفتد.تلفات جاني و مالي از جمله خساراتي است كه با زلزله همراه است. قبل و بعد از زلزله ممكن است لرزه هايي وجود داشته باشد كه به آن پيش لرزه و پس لرزه گفته مي شود. لرزه هايي كه قبل از زلزله اصلي اتفاق ميفتد را پيش لرزه و لرزه هاي پس از زلزله اصلي را پس لرزه مي گويند. هر زلزله ممكن است پيش زلزله و پس لرزه داشته باشد. مقياس اندازه گيري زلزله، ريشتر نام دارد. مثلا گفته مي شود: زلزله 7 ريشتري باعث خسارات سنگيني مي شود و خطرناك است كه نشانگر قدرت زلزله است. زلزله‌ خيزترين منطقه در ايران منطقه‌ گسلي زاگرس است. زلزله باعث به‌ وجود آمدن گسل در سطح زمين مي‌شود. اين گسل‌ها خود به وقوع زلزله كمك مي كنند، به همين دليل يك ارتباط دو طرفه بين اين دو وجود دارد.

بيشتر بدانيد: عامل اصلي ايجاد زلزله كدام است؟

پيش‌ بيني زلزله

زلزله به طور كلي قابل پيش‌ بيني نيست و اگر كسي گفت كه زلزله قابل پيش بيني است، باور نكنيد؛ چون حرف درستي نزده است. ولي با اين اوصاف عواملي وجود دارد كه مي‌توان آن ها را به عنوان هشدار يا اخطار در نظر گرفت. به اين عوامل اصطلاحا “پيش‌ نشانگر” گفته مي شود. ابزار زلزله‌ نگار لوازمي به شكل پاندول هستند كه با وقوع زلزله به حركت در مي‌آيند. هرچه عمق زلزله بيشتر باشد حركت اين پاندول بيشتر خواهد بود. موارد زير از پيش‌ نشانگرهاي قابل اندازه‌ گيري توسط ابزار علمي مي‌ باشند.

تغييرات دمايي در جو كره‌‎ي زمين
تغييرات سطح آب‌ هاي زير زميني
لكه‌هاي خورشيدي
وقوع زلزله‌ هاي ديگر در صفحات مشترك زميني
حركت توده‌ مايع ماگمايي در اعماق زمين
و ….
البته به غير از موارد بالا كه تخصصي توسط ابزارهاي خاص اندازه گيري مي شوند، مردم عادي هم با نشانه هايي مي توانند وقوع آن را پيش بيني كنند. مثلا حيوانات چون غريزه بالايي دارند، زودتر از اين گونه حوادث مطلع مي شوند. تغييرات در رفتار آن ها را مي توان به عنوان يكي از اين عوامل درنظر گرفت.

واكنش هاي غير طبيعي حيوانات
بال زدن شديد پرندگان
بيرون آمدن كرم‌ هاي درون خاك
بالا يا پايين آمدن آب‌ هاي زيرزميني و تغييرات طعم آن ها
همينطور زمين‌ لرزه‌ هاي خفيف پيش از وقوع زلزله نيز از عواملي است كه ممكن است منجر به زمين لرزه يا زلزله شود.

زلزله چند ريشتري خطرناك است ؟

زلزله ها از كمتر از 2 ريشتر تا 10 ريشتر و يا بيشتر متغير هستند كه تاكنون زلزله 10 ريشتري و يا بيشتر از 10 ثبت نشده است. زمين‌ لرزه‌ هايي با درجه‌ كمتر از 1 ريشتر توسط انسان غيرقابل شناسايي هستند. رنج حدودي 2 ريشتر را اكثريت انسان‌ ها احساس نمي‌ كنند. در مقياس 3 ريشتري، زلزله در نواحي محدوده‌ رخداد قابل احساس است. در زلزله‌ هاي 4 ريشتري، ساختمان‌ها به لرزه در مي‌ آيند. زلزله‌ هاي 5 ريشتري مي‌ توانند آسيب‌ رساننده باشند. زلزله هاي 4 تا 5 ريشتر اجزاي داخل ساختمان مي لرزند ولي تلفات ندارد. در 6 تا 7 ريشتر اگر ساختمان ها از مصالح ضد زلزله استفاده نكرده باشند، خسارات برجاي مي‌ ماند. زلزله هاي 8 تا 10 ريشتر خطرناك هستند و تلفات و خسارات غيرقابل جبراني را در پي خواهند داشت و تخريب كامل اتفاق ميفتد.

مصالح ساختماني ضد زلزله

بلوك سبك سيپوركس ضد زلزله (مقاومت بالا در برابر زلزله)

امروزه در ساخت بناها جهت كاهش صدمات ناشي از زلزله، از مصالح ساختماني ضد زلزله استفاده مي شود تا از مقاومت بالايي در برابر زلزله برخوردار باشد و از خسارات احتمالي جلوگيري شود. يكي از مهم ترين مصالح ضد زلزله، ” بلوك سبك سيپوركس ” است. بلوك سيپوركس يك نوع بلوك سبك است كه فرآيند پخت آن اتوكلاو است. اتوكلاو چيست ؟ يعني فرآيندي كه بلوك ها در فشار و دماي بالايي با دستگاه هاي اتوكلاو پخته مي شوند كه مقاومت بالايي در برابر زلزله دارند. همچنين اين بلوك aac وزن سبكي دارد كه باعث مي شود بار مرده ساختمان كاهش پيدا كند.
بلوك سيپوركس يكي از اين بهترين مصالح ساختماني براي مقابله با زلزله به شمار مي رود كه در اين راستا تست هايي انجام شده كه اين مقاومت بالا را اثبات كرده است.
پس استفاده از اين بلوك براي انواع ساختمان به شدت توصيه مي شود تا امنيت پابرجا باقي بماند. ساختمان‌ هايي كه بر اساس معيارهاي استاندارد ساختمان‌ سازي ساخته نشده‌اند، زودتر از سايرين دچار آسيب مي‌ شوند. در مقابل، ساختارهاي ضدزلزله پايدار مي‌مانند و بسيار ديرتر دچار آسيب‌ هاي جدي مي‌ شوند. سيپوركس شما را به خواندن مقاله اهميت استاندارد سازي ساختمان دعوت مي كند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/12/7 ساعت: ۱۴ توسط:heblex-siporex :