Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  آهك آهك

بلوک سبک هبلکس سیپورکس

آهك چيست؟

آهك چيست؟

ما در اين مقاله تصميم داريم براي شما بيان كنيم: آهك چيست؟ و يه تعريف كلي از آهك را براي شما علاقه مندان بيان كنيم، پس همراه ما باشيد. تعريف آهك به دوران باستان كه توسط بشر شناخته شده برمي گردد. از آهك در ساخت انواع بناها و براي اتصال محكمتر قطعات سنگ يا چوب به كار مي رود. زمان زيادي ميگذرد كه ايرانيان به شناخت كافي از ساروج (ملات دوغاب آهك و خاكستر)، شفته آهكي (ملات دوغاب آهك و خاك) و ملات آهك آبي رسيده اند و در ساختمان سازي ها از آن ها استفاده كرده اند. پس از جنگ جهاني دوم، در كشورهاي صنعتي هم براي پايدار كردن زمين، به ويژه براي پي سازي راه و جلوگيري از روييدن گياه و رو زدن آب در بستر، شانه ها و دامنه هاي راه و خيابان هاي پرواز و ايستگاه هاي هواپيما، شفته آهكي مصرف مي شود. با شفته آهكي پي سازي و آب بندي مي كنند.

جنس آهك

جنس آهك بازاري (آهك زنده) بستگي به مواد تشكيل دهنده آن دارد. اگر سنگ آهك (Lime) بيش از 90% وزنش را كربنات كلسيم تشكيل دهد، آهك حاصل از پخت آن آهك پرمايه اي مي باشد. و هر گاه كربنات كلسيم كمتر از 75% وزنش باشد، آهك حاصل از پخت آن آهك كم مايه اي مي باشد.

انواع آهك

نام ديگر آهك يا كلسيم اكسيد با فرمول شيميايي CaO است. انواع آهك شامل آهك زنده، آهك مرده، آبي، نيمه آبي، هيدراته، دولوميتي، چرب و نيمه قوه مي شود كه هر نوع ويژگي و كاربرد خاصي دارند كه در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

آهك مرده و آب آهك

بر اثر ريخته شدن آب بر روي كلسيم اكسيد واكنشي به وجود مي آيد كه باعث ايجاد گرما ميشود و اين گرماي ايجاد شده موجب بخار شدن قسمتي از آب مي شود. نتيجه اين عمل باعث شده كه آهك بر اثر جذب آب متورم شود و در نهايت شكل آن به صورت گرد سفيد در مي آيد كه در اصطلاح به آن آهك مرده مي گويند، در واقع به اين عمل شكفته شدن آهك نيز مي گويند. هرگاه مقداري آب به آهك مرده اضافه شود، به شير آهك تبديل مي شود كه اگر آن را صاف كنيم، محلول زلالي كه در حقيقت محلول سير شده كلسيم هيدروكسيد در آب است، حاصل مي شود كه به آب آهك موسوم است. آب آهك كاربردهاي بسياري در صنايع شيميايي دارد. مثلا در تهيه سديم هيدروكسيد، آمونياك، هيدروكسيد فلزات، پركلرين و به ويژه در استخراج منيزيم از آب دريا بكار مي رود.

همراه ما باشيد با مقاله: بلوك سيماني

آهك چيست؟
ويژگي هاي آهك

آهك سفيد رنگ است كه پس از پختن سنگ آهك بدست مي آيد. وزن ويژه آن 3/08 تا 3/30 مي باشد كه بستگي به درجه گرماي پختن سنگ آهك دارد كه هر چه زيادتر شود، آهك پخته، كندتر با آب تركيب مي شود. در گرماي بيش از 1000 درجه، آهك اندكي جمع مي شود و سطح رويه اش كمي كاهش مي يابد، با آب به كندي تركيب شده، شكفتن آن كند مي گردد. آهك در گرماي 2580 تا 2750 درجه و فشار يك بار (اتمسفر) آب مي شود. آهك بلوري به شكل مكعب بي رنگ با ته رنگ زرد است. درجه سختي آن به 3 تا 4 مي رسد. آب به كندي از سطح آهك بلوري به درون آن نشست مي كند. اگر گرد بلور آهك را در آب بريزند پس از چند دقيقه با حالت انفجاري مانندي با تركيب مي شود. هر گاه گرد آهك را در گرماي 1400 تا 1500 درجه نگاه دارند، دانه هاي آن به همديگر مي چسبند و بلور مي گردند كه كم كم دانه هاي بلور شده درشت مي شوند.

پيشنهاد سيپوركس: بلوك سبك

مزاياي آهك

آهك در صنايع مختلفي مورد استفاده قرار گرفته و داراي مزاياي زيادي است. از جمله اين مزايا مي توان به تقليل نفوذ رطوبت و كم شدن سرعت خشك شدن مخلوط در نواحي مرطوب، اصلاح كننده خاك و تصفيه آب اشاره كرد. اين ماده به دليل ضدعفوني كنندگي بالا در تصفيه خانه هاي فاضلاب مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين به دعلت خاصيت ضدباكتري در محصولات پاك كنندگي خانگي استفاده مي شود.

8 كاربرد جالب آهك (آهك چيست و چه كاربردي دارد؟)

از كاربرد آهك مي توان به آهك خوراكي ( كه در صنعت غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد؛ مثلا براي تصفيه چغندر قند)، آهك ساختماني ( كه در توليد سيمان براي خاصيت چسبانندگي ملات به آن اضافه مي كنند)، آهك در كشاورزي براي تقويت خاك كاربرد دارد.

حرارت : زماني كه آب به آهك زنده اضافه مي شود، در طي فرآيند هيدراته شدن از خود انرژي گرمايي آزاد مي كند.
نور : هنگامي كه آهك در حدود 2400 درجه س انتي گراد حرارت ببيند نوعي درخشش از خود ايجاد مي كند. اين توليد نور به نور آهك شهرت دارد و تا قبل از اختراع الكتريسيته كاربرد داشته است.
سيمان : اكسيد كلسيم يكي از ضروري ترين اجزا توليد سيمان مي باشد.
بيوديزل : در توليد سوخت زيستي به عنوان يك قليا كاربرد دارد.
صنايع پتروشيمي : تركيبي از آهك و فنولفتالين در منابع ذخيره آب پتروشيمي ها براي تشخيص ph آب مورد استفاده قرار مي گيرد.
كاغذ سازي : از اكسيد كلسيم در صنايع كاغذسازي براي بازيافت هيدروكسيد سديم از كربنات سديم استفاده مي شود.
گچ : مردمان پيش از تاريخ از گچ پايه آهكي براي ساخت سرپناه استفاده مي كردند كه برخي از سازه هاي آن زمان هنوز پس از 19 قرن پابرجاست.
صنايع شيميايي و قدرت : از اكسيد كلسيم براي حذف دي اكسيد گوگرد از اگزوز در فرآيندي معروف به گوگرد زدايي گاز دودكش استفاده مي شود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/12/9 ساعت: ۱۲ توسط:heblex-siporex :